ΥΠΝΟΣ, ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ

Έχοντας πια εθιστεί στην ταχύτητα, την εντατικοποίηση των ρυθμών ζωής και την τυποποίηση των συμπεριφορών και των απαιτήσεων των ανθρώπων, δεν μας κάνει αίσθηση δυστυχώς ότι κάποιες πρωταρχικές ανθρώπινες ανάγκες παραγκωνίζονται, τίθενται στο περιθώριο.

Τι είναι το πρώτο πράγμα που σκεφτόμαστε όταν έχουμε ελεύθερο χρόνο, π.χ. στις αργίες, γιορτές κλπ; Μα φυσικά το πώς θα κοιμηθούμε και θα ξεκουραστούμε! Ο ύπνος, βασική ανάγκη του ανθρώπινου οργανισμού, αποτελεί εγγύηση υγείας και ευεξίας. Η έλλειψη ή και η κατάχρηση ύπνου προκαλεί πολλές διαταραχές στον άνθρωπο, τις οποίες θα αναλύσουμε μελλοντικά σε άλλη δημοσίευση.

Εδώ θα εστιάσω σε κάποιες χρήσιμες και πρακτικές οδηγίες και συμβουλές για να βρούμε το χρόνο που απαιτείται για τον ύπνο, σε περιόδους που δεν τον διαθέτουμε λόγω φόρτου, αλλά και για το πώς να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτές τις ώρες.  Από προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσα τα παρακάτω:

  1. Φροντίζουμε να πέφτουμε για ύπνο όσο γίνεται νωρίτερα και να ξυπνάμε όσο νωρίτερα επίσης γίνεται: Το πρωί είμαστε πιο ορεξάτοι και μπορούμε να επιδοθούμε σε οποιαδήποτε δραστηριότητα μας κάνει κέφι, να αθληθούμε, να φάμε ένα πλήρες πρωινό, να ακούσουμε μουσική κλπ.
  2. Φροντίζουμε να έχουμε ως προτεραιότητα τον ύπνο και όχι π.χ. μια ωραία σειρά στο youtube! Η σειρά μπορεί να περιμένει μέχρι το πρωί.
  3. Και πάμε στα ξενύχτια λόγω εξόδων! Εδώ αυτό που μπορούμε να κάνουμε για να απολαύσουμε μία όμορφη και διασκεδαστική έξοδο είναι να θέσουμε ένα χρονικό όριο, π.χ. 5 το πρωί όταν θα πάμε στα μπουζούκια κλπ., προσαρμοσμένο στις αντοχές μας, τις οποίες η ίδια η πείρα μας έχει δείξει.
  4. Άλλη συμβουλή μου είναι να μην ξενυχτάμε διαβάζοντας/δουλεύοντας μέχρι πολύ αργά. Ναι μεν μπορεί η δουλειά μας να ολοκληρώνεται, αλλά αυτό γίνεται με πολύ κόπο και προσπάθεια. Βεβαίως, όταν μας πιέζει χρονικά μια συγκυρία, προθεσμία κλπ. για δράση, θα κάνουμε την εξαίρεση, αλλά μόνο τότε! Προτιμάμε να εκπληρώσουμε τις κάθε είδους υποχρεώσεις μας το πρωί, έστω και αν είναι πολύ νωρίς. Από προσωπική εμπειρία, μπορώ να πω ότι όταν η εργασία, η σχολή, το σχολείο θέτουν τους ρυθμούς της μέρας, αυτοί  είναι μεν πιο πιεστικοί, αλλά πιο αποδοτικοί, λαμβάνοντας πάντα υπόψη και τους γενικότερους στόχους του καθενός.

Και κάποιες πρακτικές, άμεσες και γρήγορες συμβουλές εκ πείρας για το πώς μπορούμε να βελτιώσουμε ποιοτικά τον ύπνο μας…

  1. Με την τοποθέτηση ανατομικού στρώματος και μαξιλαριών.
  2. Με τη σωστή θερμοκρασία ύπνου. Η χρήση aircondition παρατεταμένα μπορεί να αποξηράνει την ατμόσφαιρα του δωματίου, προκαλώντας διάφορα προβλήματα. Γι’ αυτό κάνουμε συνετή χρήση του.
  3. Τον αερισμό και την αλλαγή των κλινοσκεπασμάτων αλλά και του χώρου.
  4. Με την διάγνωση και επίλυση ιατρικά τυχόν αναπνευστικών προβλημάτων, παθήσεων κλπ.
  5. Αποφεύγοντας να καταναλώσουμε πολύ λιπαρό ή πολύ ποσοτικά φαγητό πριν κοιμηθούμε. Αποφεύγουμε βεβαίως και τα ροφήματα, όπως τσάι, καφές που περιέχουν καφείνη και μπορούν να διαταράξουν τον ύπνο μας.
  6. Αποφεύγοντας τις αρνητικές σκέψεις πριν την κατάκλιση. Ξέρουμε πολύ καλά ότι οι περισσότεροι κάνουν τον απολογισμό τους πριν κοιμηθούν, αλλά αυτό καλύτερα να μην το κάνουμε εις βάθος, δίνοντας σημασία και στην παραμικρή λεπτομέρεια της μέρας. Θυμόμαστε τα θετικά, απαλείφοντας τα αρνητικά!

Σε κάθε περίπτωση φίλοι μου θυμηθείτε να έχετε τον ύπνο ως προτεραιότητα και στόχο σας έναντι πάσης άλλης επιθυμίας! Διότι ως γνωστόν, όταν ξυπνήσουμε ανανεωμένοι και φρέσκοι και αντικρίσουμε τις αχτίδες του ήλιου, δεν υπάρχει καλύτερο συναίσθημα…!

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s